Life is about rhythm. We vibrate, our hearts are pumping blood, we are a rhythm machine, that’s what we are.

Mickey Hart, drummer Grateful Dead

 

TaKeTiNa® workshop van 2,5 dag in Amsterdam

HET RITMISCHE LICHAAM

op 31 mei, 1 en 2 juni 2024 door

masterteacher Tania Bosak en co-leider Baptiste Vaes

Klik hier voor meer informatie

 

Sinds mijn eerste kennismaking met TaKeTiNa® ben ik héél enthousiast over de manier waarop Tania Bosak deze bijzondere methode doceert. Niet alleen is Tania een geweldig percussionist, zij heeft ook veel ervaring met inspelen op de groepen waarmee ze werkt. Zij kan groepen goed ‘lezen’ en geeft rust en vertrouwen zodat iedereen uitgenodigd wordt om op zijn of haar eigen tempo te durven leren.

In het TaKeTiNa® ritme proces wordt voor het ankeren van het ritme altijd gebruik gemaakt van een surdospeler in het midden. Daarnaast wordt voor de ondersteuning van de zangonderdelen een berimbau bespeeld.

Inmiddels ben ik ook gestart met privélessen percussie gebaseerd op de TaKeTiNa® methode.
Deze lessen krijg ik van Tania vanuit Australië via Zoom.

Met veel enthousiasme heb ik aangeboden om de organisatie van TaKeTiNa® workshops in Nederland voor Tania te organiseren en zo meer mensen kennis te laten maken met deze mooie ritme methode.

 

WAT IS HET TaKeTiNa®  RITME PROCES?

TaKeTiNa® is een uniek ritme en muzikaal meditatie proces. Eén van de meest efficiënte zelf ontwikkelings methoden die op dit moment beschikbaar zijn.

Het proces wordt gebruikt om menselijk, muzikaal en creatief potentieel te activeren door middel van ritme. Het is een pad waarin muziek-ritme-beweging wordt gecombineerd met persoonlijke ontwikkeling.

Diepe ritme oriëntatie kan alleen bereikt worden door te leren afwisselen tussen synchronisatie en de-synchronisatie. Rigiditeit en controle leiden af van wat de werkelijke essentie is van het ervaren van ritme – het gevoel gedragen te worden, vitaliteit, vreugde en innerlijke rust. Het TaKeTiNa® proces balanceert stabiliseren en destabiliseren op een bewuste en harmonieuze wijze. De deelnemers wisselen op een natuurlijke manier af tussen twee staten, het ‘in het ritme zijn’ en het ‘uit het ritme vallen’. Iedere keer als men de weg terugvindt  naar de ‘basispuls’ wordt ritme op een dieper niveau ervaren.

 

TaKeTiNa® helpt je om:

  • Op een creatieve en effectieve manier om te gaan met chaotische fasen of problemen.
  • Je uitvoeringspraktijk te verbeteren door het verliezen van de angst om fouten te maken.
  • Je intuïtieve vaardigheden diepere staten van luisteren te openen.Je
  • Je innerlijke aanwezigheid en innerlijke stilte te ervaren.
  • De fundamentele ritmebouwstenen in alle muziek te begrijpen.
  • De vaardigheid om tegelijkertijd te luisteren naar en te reageren op informatie uit verschillende lagen te beleven.
  • Open en expressief te zijn in je unieke creativiteit.
  • Improvisatie vaardigheden en ritmisch vertrouwen te ontwikkelen.
  • Te oefenen met ontspanning, moeiteloos bewegen en flow.

 

VOOR WIE IS TaKeTiNa®?

TaKeTiNa® is voor eenieder die geïnteresseerd is in de transformatieve effecten van ritme, beweging, gebruik van de stem en meditatie alsook voor degenen die belangstelling hebben voor en nieuwsgierig zijn naar neurowetenschap en de effecten van meditatiemethoden gebaseerd op beweging en muziek.

TaKeTiNa® sessies staan open voor deelnemers op alle niveaus. Ervaring met meditatie of muziek is niet nodig, de deelnemers doen mee in hun eigen tempo en hun eigen tijd. Door mee te doen, je los te maken, afstand te nemen en te observeren maak je het jezelf mogelijk het proces vanuit verschillende hoeken te benaderen.

 

     OVER TANIA BOSAK Master TaKeTiNa® teacher

Tania heeft meer dan 32 jaar gewerkt als acteur, muzikant, producer en componist. Zij is een zeer gewaardeerde lerares in de kunsten en de muziek in Australië Azië en Europa . In 2018 diplomeerde zij als Master TaKeTiNa® teacher na meer dan 20 jaar trainen, doceren en werken met het TaKeTiNa® Proces samen met de ontwikkelaar Reinhard Flatischler. Op dit moment is Tania bezig met onderzoek naar de toepassingen van Actieve Ritme Meditaties.

In 2004 stichtte Tania Pulse Rhythm, een organisatie gericht op het evenementen, trainingen, voorstellingen en samenwerkingsverbanden met betrekking tot ritme, gebruik van stem, persoonlijke ontwikkeling en meditatie praktijken.

Als veelzijdig musicus werkt Tania met haar ensembles The Barefoot Orchestra, Rektango en The Beijao en heeft zij gestudeerd bij en samengewerkt met ritme specialisten als Graeme Leak, Greg Sheehan, Bonnie Devlin, David Jones en de ‘bin and broom-wielding’ groep uit de UK, STOMP.

Tania is tevens een Churchill Fellow en heeft Koreaanse drum- en dansvormen gestudeerd bij Jin Lu Rim. Verder heeft zij vervolgstudies afgerond bij de SamuNori School in Puyeo. Ook heeft zij een BA in de uitvoerende kunsten, hedendaagse dans en educatie en is afgestudeerd aan de John Bolton Theatre School in 1993 in muziek, acteren en beweging.

Tania werkt in diverse landen als Master Rhythm Teacher en biedt jaarlijks TaKeTiNa® workshops aan in Europa, Azië en Australië.

 

Tanias home page: www.taniabosak.com

 

“Het is moeilijk woorden te vinden om mijn eerste TaKeTiNa ervaring te omschrijven. Door de fijne sfeer en veilige ruimte die tijdens deze workshop geboden wordt, heb ik een gevoel van saamhorigheid ervaren en heb ik me gedragen gevoeld door de fijne groepsdynamiek.
Door de combinatie van beweging, ritme en zang schud je alle spanning letterlijk van je af en maak je ondertussen een reis.
Van ongemak (ik kan echt niet zingen), via structuur (hoera, nu heb ik het te pakken) en chaos (help, ik ben het weer kwijt), naar uiteindelijk ontspanning. Na de workshop voelt het alsof hoofd, lichaam en ziel (geest) weer in verbinding zijn gekomen met elkaar.”  Dorine Lelyveld

¨De dingen te doen zonder druk, zonder stress, dus met RUIMTE – dat resoneert nog steeds na. Tania bleef dat steeds herhalen waardoor het ook steeds gemakkelijker werd hierin te zakken.
De lange tijdsduur waarin we de ritmes stapten waardoor de verbinding onder/boven veel gemakkelijker voelbaar werd – een soort van aanwezig zijn in trance – dit herken van het bespelen van de framedrums.
Het jezelf voortdurend toestemming geven —> o.a. om het perfect te doen en juist ook om uit het ritme te mogen vallen en zelfs bewust uit het ritme te stappen, te onthechten – wat een bijzondere ervaring – en dan weer terug in het ritme en de cadans met de groep te komen – dat voelde heel sprankelend en vitaliserend.” Irmgard Cottaar